Portfolio S6 Arne Reijntjes
  • Homepage portfolio
  • Handpicked
    • Handpicked
      • Thetford
        • Onderzoek
        • Concepting
      • VDH
  • Futuris
    • Futuris
      • Leeswijzer - Futuris
      • Onderzoek
      • Concepting
      • Design
      • Development
  • Greenhouse
    • Greenhouse
      • Leeswijzer - Greenhouse
      • Concept
      • Onderzoek
      • Marketing
      • Design en UX
      • Professionele houding
  • The Distrikt
    • The Distrikt
      • Leeswijzer - The Distrikt
      • Concept
      • Onderzoek
      • Trends
      • Business & Marketing
      • UX
      • Development
      • Communicatie
      • Oordeelsvorming
      • Professionele houding
Powered by GitBook
On this page

Was this helpful?

  1. Futuris
  2. Futuris

Onderzoek

Onderzoek

PreviousLeeswijzer - FuturisNextConcepting

Last updated 6 years ago

Was this helpful?

Bieb, Veld onderzoek

Om erachter te komen waarom de cliënten van Futuris verzuimen en hoe we dit tegen kunnen gaan, zijn we onderzoek gaan doen naar een aantal verschillende dingen:

  • Mensen met autisme

  • Verzuim

  • Personen overhalen iets te doen

  • Mensen motiveren

Ik ben hier vooral samen met Bram en Ruud gaan kijken naar het overhalen van personen tot het uitvoeren van een bepaalde actie.

Verder heb ik met de rest van de groep ook een vragenlijst opgesteld om meer te weten te komen van de begeleiders en hoe zij denken over het motiveren van cliënten. Hierbij hebben ook wat vragen aan cliënten opgesteld om ook hun mening te kregen.

Feedback van Pieter

Pieter zei dat we het Gedragsmodel van BJ Fogg moesten opzoeken. Dat model zet uiteen hoe mensen gemotiveerd kunnen worden om een bepaalde handeling uit te voeren. (Zie gedragsonderzoek document)

Om cliënten zo ver te krijgen naar hun werk te gaan, zijn we voor positieve motivatie gegaan.

Cliënten positief motiveren

Om cliënten positief te motiveren, zijn we gaan kijken naar hoe we goed gedrag konden belonen. We zijn op een aantal dingen gekomen:

  • Geef ze iets wanneer ze een mijlpaal halen (In dit geval geld in onze applicatie)

  • Neem ze nooit dingen af als ze iets fout doen

  • Laat ze levels omhoog gaan bij goed gedrag

Feedback van BJ Fogg

We waren van idee om streaks toe te voegen in onze app. Dus als een cliënt 10 dagen achter elkaar komt werken, heeft hij dus een streak van 10. Dit lijkt positieve beloning, maar BJ Fogg zegt dat dit je gebruikers juist negatief beïnvloedt.

Denk maar eens na. Stel je hebt een hele hoge streak van 50 dagen. Dan ligt de lat heel hoog om die te houden. Als je nou een keer niet komt, ben je die hoge streak dus kwijt. Dan is opnieuw beginnen toch een hele opgave en zijn veel mensen niet gemotiveerd om weer te beginnen met een streak.

Dit gaf nuttige informatie, maar er staat niet in of dit ook precies geldt voor mensen met een mentale beperking. Om hier achter te komen heb ik BJ Fogg een mailtje gestuurd met de vraag of hij hier meer over weet. Ik heb hier helaas niks op teruggekregen. Bram heeft wel een telefonisch gesprek met hem gevoerd. BJ Fogg is van mening dat het op zich niet veel anders is voor mensen met een beperking, maar dat hier wel misschien anders gekeken moet worden naar hoe je zo iemand beloont (Ons idee voor beloningen, zie ).

Concepting
101KB
Bram, Ruud & Arne - UX & Design Research .pdf
pdf
Gedragsonderzoek
49KB
Bedrijfsbezoek 1 - Vragen.pdf
pdf